alicebremberg

ODETTE

Pappa är som sagt här och hälsar på och idag har vi gått runt vid Notre-Dame och Saint-Germain-des-Prés. Vi stannade och fikade på Odette som var så himla mysigt. Ligger precis vid Notre-Dame! Nu ska vi iväg och äta middag, puss!

PUDERROSA

Blev fotad utanför FW igår av en fotograf som sedan skickade bilderna till mig. Här ser man min nya kappa ordentligt som kommer från H&M. Kan vara det bästa i min garderob just nu, letat efter en puderrosa kappa såå länge. Blev helt överlycklig när jag hittade den här.

FW / PARIS / PRÊT-À-PORTER

Fashion Week är igång nu i Paris. Jag var förbi Grand Palais och Place Vendome för att ta lite streetestyle bilder, det var lite svårt för det var så himla stark sol men fick några i alla fall :) såg Anna Wintour innan Rochas visning men fick ingen bra bild...Tycker det är jättekul att vara kring visningarna under fw, alla är så himla fina och man får så mycket inspiration.  Nu ska jag iväg och möta pappa som landade för någon timme sen. Jag har bokat bord på en restaurang i närheten som vi ska till, puss!

MIN STUDIO

Jag vet att det är många som frågat om bilder på min studio så har kommer några! Det är väldigt litet men jag har försökt att göra det lite personligt ändå och jag trivs väldigt bra :)

FODRAL

Har verkligen börjat gilla fodralklänningar, så enkelt men ändå snyggt. Perfekt när man är ute! Här är två nya (nu ser dom likadana ut på bilden haha) men den vänstra är svart med lite strukturer och den högra är mörkblå med en dragkedja i mitten. Båda kommer från Zara!

20:30

Lite plagg som fick följa med mig hem i fredags, visar bättre bilder i veckan :)

Nu har jag äntligen lov! Firades med utgång i fredags följt av en lugn lördag med promenad och tacos tillsamans med Sara. Idag har jag inte gjort så mycket alls, städat lite och gått en promenad i Tuilerierna. Har tre dagar framför mig innan pappa kommer hit då jag knappt har något planerat. Känns skönt men får lite panik då jag tycker om att ha mycket planerat haha. Nu ska jag äta tacos och skypa lite med familjen, puss!

LONDON

Tittade tillbaka i arkivet lite och hittade dessa bilder från London. Saknar både Jossan och London så himla mycket. Vi var i London några dagar i augusti precis innan jag flyttade till Paris och hon till Lund. En så bra resa som innehöll allt och blev en perfekt avslutning på sommaren. Det är ju väldigt lätt att ta tåget från Paris till London så jag skulle gärna åka dit någon gång i vår. Älskar London!

RIDSTÖVLAR

Båda tjejerna har såna här ridstövlar som dom använder som gummistövlar. Jag tycker det är så himla fint! Antingen som gummistövlar när det regnar eller bara som  vanliga stövlar till kjol eller klänning. Så för någon vecka sen frågade jag mamman vart dom kommer ifrån och gick och köpte likadana. Älskar dom! Känns så praktiskt också eftersom det regnar ganska mycket här. Nu ser det lite roligt ut när vi går alla tre bredvid varandra med samma stövlar haha men jag tycker bara det är kul.

TOUR MONTPARNASSE

I veckan så åkte jag upp i Tour Montparnasse med Frida, Elin och Sara. Jag glömde skriva med det i min guide men det är en av dom bästa utsiktsplatserna över Paris!

Jag tycker att alla stora städer är fina på kvällen när allt glittrar, men Paris är självklart extra fint eftersom Eiffeltornet glittrar lite extra!

Vi satt i deras restaurang och tog en drink samtidigt som vi kollade på utsikten.

Sen åkte vi alla hem ganska tidigt eftersom några av oss skulle upp tidigt dagen efter. Jag tittade på Eiffeltornet en sista gång innan jag somnade. Men inte ifrån Tour Montparnasse utan från mitt fönster :) älskar att jag ser det även om det bara är en liten del!

SÖNDAG I SAINT-GERMAIN-EN-LAYE

I söndags så åkte jag, Elin och Sara ut till Saint-Germain-en-Laye där Frida bor för att gå lite på marknad..

& äta brunch hemma hos Frida. Hon gjorde Mimosas (det är champagne+apelsinjuice) som jag aldrig druckit förut men älskade!

Amerikanska pannkakor, bär och frukt,  baguette, äggröra och rökt lax.

Såå gott var det. Älskar äggröra, vill äta det till allt. Det är lite kul att jag typ aldrig åt brunch i Sverige men nu gör jag det nästan varje helg. Men det är (som sagt) bästa söndagssysslan! Den här veckan så har barnen lov så jag är med dom hela dagarna. Även fast jag tycker om dom väldigt mycket så är det jobbigt att spendera nio timmar per dag med dom. Vi är alla lite sjuka vilket gör det lite jobbigare. Men ska inte klaga egentligen, nästa vecka är jag ledig hela veckan vilket ska bli så skönt. Pappa kommer även hit och hälsar på, längtar! Puss

ROSA BUBBEL OCH GELEHJÄRTAN

Så här såg min alla hjärtans dag ut. Rosa bubbel och gelehjärtan hos Elin innan en sen middag på Miss Ko med sushi och drinkar. Sedan fortsatte vi till Matignon och Titty Twister. Kan inte tänka mig en bättre alla hjärtans dag!

MIN PARISGUIDE / 2

SAKER ATT GÖRA I PARIS

Här kommer andra delen av min Parisguide! Det finns ju SÅ mycket att göra här och alltid något nytt att upptäcka vilket jag älskar. Har försökt att göra en guide med mina tips på vad man bör/inte bör göra :) Nästa guide kommer att handla om Shopping!

GÅ PÅ MARKNAD

Port de Clignancourt

Paris största marknad, här finns allt man kan tänka sig förutom mat. Massor av vintage, möbler, gamla fotografier, tidningar, osv.. Man kan gå runt i flera timmar och bara kolla på allting. Perfekt söndagssyssla!

Porte de Vanves

En liten mindre marknad men som också är väldigt mysig. Inte lika mycket vintage och påminner mer och en loppmarknad än Port de Clingancourt. Den stänger redan klockan 13 så man måste vara där i tid!

PARKER

Det finns så många fina parker i Paris och jag tycker att man borde gå i minst 1 om man är här på besök.

Jardin des Tuileries

Min favoritpark i Paris! Den ligger precis vid Louvren, alltid fina blommor och alltid så himla fint ljus i den här parken. Man ser både Louvren, Eiffeltornet och Place de la Concorde.

Jardin du Luxembourg

Jättefin park där man kan göra mycket. Det finns ett museum, en stor fontän med små båtar, flera lekparker, basketplan och schackbräden.

Promenade Plantée

Paris motsvarighet till The High Line i New York. En park som är byggd på ett tågspår, kul grej. Har bara varit där på hösten, ska tydligen vara helt fantastiskt på våren när körsbärsblommorna kommer.

Champ de Mars

Parken som ligger precis vid Eiffeltornet. Mysig och bra om man vill fota Eiffeltornet :)

Place des Vosges

Väldigt liten park i Marais som är omringad av massor av gallerier.

Parc Monceau

Har inga bilder från den här parken men den är så himla mysig. Ligger i åttonde arrondisemanget!

MUSEUM

Det finns nästan för många museum i Paris och jag har inte ens besökt en tiondel (än). Men här är några;

Louvren

Louvren är nog det första museet som man tänker på i Paris. Här hittar man bla, Mona Lisa. Louvren är så stort och det är omöjligt att se allt på en dag. Jag tycker inte det är något att priritera om man bara är här i några dagar. Däremot är det väldigt vackert utanför så man kan absolut gå dit och titta utanför och sen gå i Tuilerierna som ligger precis bredvid.

Centre Pompidou

Som kulturhuset i Sverige. Mycket modern konst, värt ett besök. På taket ligger restaurangen George som jag skrev om tidigare och utsikten är jättefin. Det finns en rolig giftshop på nedervåningen!

Palais de Tokyo

Modern och lite knäpp konst. Jag gillade det men om man vill helst vill se fina tavlor så är inte det här rätt ställe. När jag var där så var det video och performancekonst. Som sagt, lite annorlunda. (ett + att dom har en restaurang som verkar bra,+fin utsikt över Eiffeltornet)

Museum national d'Histoire

Som Naturhistoriska riksmuseet fast lite roligare. Väldigt fint, ligger i parken Jardin des Plantes som är värd ett besök.

Palais Galliera - Musée de la Mode

Ett modemuseum, jättevacker byggnad och trädgård utanför. Var där på en Alaïa-utställning som var jättebra!

TURISTATTRAKTIONER

Versailles

Så himla fint! Man måste vara här en hel dag men om man har tid för det så ÅK DIT!! Så mycket finare än det ser ut på bilderna, blev så övveraskad när jag kom dit. Känns som att gå runt i en film.

Notre-Dame

Har inte varit inne här men det är fint utanför, området kring Notre-Dame och Seine är väldigt trevligt.

Sacré-Coeur

Man får kämpa sig upp för några jobbiga trappor men när man är där så är det värt det. Så fin utsikt över hela Paris! Det är inte nödvändigt att gå in i Sacré-Coeur.  Gillar verkligen området här runt Monmartre och Place du Tertre. Man kan strosa runt här i flera timmar. Dock väldigt mycket turister men om man går neråt lite så blir det bättre.

Eiffeltornet

Största turistattraktionen? Kommer nog aldrig tröttna på Eiffeltornet även fast jag börjar tycka att det bara är fint på kvällen. Det är kul att åka upp i det men det är ofta en väldigt lång kö så jag tycker inte att det är ett måste. Vill man ha fin utsikt så finns det bättre ställen att få det på. Jag tycker att man ser Eiffeltornet finast från Trocadero. På kvällen så blinkar det i 5 minuter varje timme vilket är magiskt, missa inte det!

Triumfbågen

Längst upp på Champs-Élysées hittar man triumfbågen. Tycker att utsikten härifrån är en av Paris bästa (bild 2).

LITE ANDRA SAKER:

Ha picknick

Paris är världens bästa picknickstad! Köp med lite bakelser, baguetter, ost, vin eller vad som helst. Man kan ha picknick i princip överallt men i en park eller vid Seine tycker jag är mysigast.

Pont des Arts

Här låser par fast lås med sina namn och slänger sedan ner nyckeln i Seine. Tyckte det var gulligt tills Elin berättade att det går runt folk och knipslar av lås på natten för att folk ska kunna fortsätta sätta dit lås utan att bron blir för tung. Nu känns det ju inte längre roligt att sätta dit ett lås..

Ät Macarons

Ja man måste äta macarons i Paris. Även om det numera finns i hela världen så känns det så himla franskt, bara köpa några och äta när man går på stan (eller har picknick). Jag gillar som sagt Ladurée men Pierre Hermé ska ha bäst.

STROSA!

Man kan vara i Paris och bara strosa för det är så lätt att göra det här. Allt är fint och vart man än går så hittar man mysiga kvarter och restauranger. Jag tycker att Monmartre och Maris är väldigt bra "strosar-områden".

Ta kort i fotoautomat

Jättekul att ha som minne! Måste göra det mer (note till mig själv).

Titta på blomsteraffärerna

Det här låter lite konstigt men överallt i Paris så finns det så fantastiska blomsteraffärer och blomsterstånd. Min favorit är som sagt Costes men man hittar fina i varje gatuhörn.

GLAD ALLA HJÄRTANS DAG

Hittade den här kavajen/jackan inne på Mangos rea förra helgen! Jag som aldrig brukar hitta något på rean i Sverige känner att jag fyndat massor här i Paris. Jättekul!

Glad alla hjärtans dag på er! Här så verkar inte alla hjärtans dag vara en så stor grej vilket jag tycker är ganska skönt. Det känns som det ofta är väldigt mycket press kring det och många som inte är i ett förhållande känner sig ensamma. Det är tråkigt att det blir så mycket press eftersom att det är en dag som är till för att visa kärlek till alla i ens närhet, inte bara sin partner. Jag ska i alla fall ut och äta med Sara och Elin och sen blir det nog lite drinkar. Både jag och Elin är lite sjuka så tror inte det blir så sent. Hoppas ni får en bra alla hjärtans dag, vare sig ni spenderar den själva, med vänner eller med pojkvän. <3

ROSE BAKERY

Var och fikade på Rose Bakery med Elin och Sara förra veckan. Ett väldigt mysigt litet café som serverar lite nyttigare, organiska och glutenfria alternativ (vilket i princip är omöjligt att hitta i Paris). Vi åt morotskaka och en chokladkaka på polenta, väldigt gott! Ser fram emot att gå dit och testa deras lunch och brunch :)

11:15

I lördags!

Kylan i min studio och lite för mycket festande i helgen lett till att jag nu är sjuk. Dock fick jag precis tillbaka elen så nu kommer jag kunna sova här igen och hoppas på att känna mig bättre så snart som möjligt :) Det är jobbigt att gå runt och vara trött när jag måste ta hand om barnen..Ska försöka vila lite nu innan jag ska möta upp mormorn och tjejerna på en restaurang i närheten för lunch, puss!

CHAMPAGNE OCH MACARONS

Alltså vilken helg! I fredags var vi ute på La Villa och Titty Twister och på lördagen gick vi runt på stan och stannade i Lafeyette för lite champagne och macarons.

Det är något vi länge pratat om att göra och eftersom Elin fyllde år i veckan så passade det perfekt!

Älskar Lafayette så himla fint.

Önskar att man varje helg kunde sitta där och dricka champagne och äta macarons. På kvällen så blev det lite småplock till middag hos Elin innan vi gick till La Villa och sen vidare till något "private rooftop party". Den här helgen har jag verkligen känt  hur mycket jag älskar Paris och hur mycket jag kommer sakna allt här. Får ta vara på dom här sista månaderna så mycket jag kan <3

SNAPSHOTS

1. Elin och Sara på Le Baron 2. Ett av alla fantastiska blomstånd i Paris 3 . Moi 4. Utsikt från Elin fönster mot hennes mysiga innergård. 5. Musée de la Mode 6. Jag och Elin 7. Brunch på Le Pain Quotidien 8. Mysigt litet cafe i Monmartre

MISS KÔ

Drinkar på Miss Kô i tisdags

Jag har fått strömavbrott i min studio och det innebär tyvärr att jag inte heller har något internet. Tydligen kommer det ta fem dagar att fixa så jag har lite panik men ska sova hos Elin i helgen och sen kan jag vara nere i familjens lägenhet också. Den här helgen ser ut att bli så bra och vill inte att den ska förstöras av att jag inte har någon ström så ska försöka att inte tänka på det. Puss!

20:36

1 . Jag och Sara i fredags 2. Lunch idag

Jag brukar vanligtvis tycka att måndagar och tisdagar är så himla tråkiga för att helgen precis slutat och man kommer in i rutinerna igen. MEN det här är inte en tråkig tisdag för idag fyller Elin år!! Vi har ätit lunch på b&n burgers vilket var så sjukt gott! Ska snart möta upp henne och Sara och gå och fira med en drink :) Älskar att fira saker (speciellt födelsedagar) puss!

COLOROVA

Känns som jag hunnit med mycket i helgen. I fredags var vi som sagt ute och igår så blev det brunch på lpq, lite shopping och sen middag på Pink Flamingo. Idag så möttes vi upp på Colorova för helgens andra brunch!

Colorova ska ha en dom bästa bruncherna i Paris och är ofta fullt så vi bokade redan för en vecka sen för att vara säkra på att få plats.

Sara var med :)

Vi tog deras frukostmeny som bland annat innehöll Chantilly Vanillée (typ som lättvispad grädde med äppelkräm, låter inte så gott men det är det haha)

Amy!

French toast

Äggröra och lite olika marmelader och choklad till brödet. Tycker helt klart att det här är en av dom bästa bruncherna jag ätit. Äggröran var såå god och min café crème var den godaste jag druckit i Paris. Efter brunchen så gick vi på marknad innan jag åkte för att vara barnvakt. Nu är jag i alla fall hemma och ska snart gå och lägga mig för att orka med skolan imorgon. Hoppas ni haft en bra helg, puss!